En af de grundlæggende årsager til nedgangen i antallet af pølsevogne i Danmark er at de ellers mobile pølsevogne laves stationære, som dermed har mulighed for at udvide sit sortiment og kundeflade.
Desuden har andre fastfood-kæder indtaget Danmark og givet kunderne flere valgmuligheder.
Kommunerne er også tilbageholdne med at bevilge pladser til dem. I stedet for flere pølsevogne i gadebilledet tilgodeser politikerne byfornyelser.
Et eksempel er pølsemanden på Telefontorvet i Aarhus. Han har, grundet byfornyelse, mistet sin tilladelse til at have en pølsevogn der. Han har efterfølgende søgt om at få en ny plads i Aarhus, men det blev til et afslag af Aarhus Kommune. Det endte derfor med, at han pr. 30/12-2002 lukkede skodderne og kørte pølsevognen i garagen for sidste gang. Dermed var der altså ingen mobile pølsevogne tilbage i Østjylland tilbage i 2002.
Disse oplysninger er baseret på teksten ”Pølsen – medlemsblad for Danmarks pølsehandlerforening”,
der udkom i Morgenavisen Jyllandsposten d. 10/04-2005.
Madhistorikere mener, at ideen med at placere en pølse i en bolle stammer fra tyskeren Johann Goeghedner. Han solgte denne spise i 1600 tallet, fra sin bod i Frankfurt under navnet ”Dachshund”, der er det tyske ord for en gravhund. Knap 300 år senere tog immigranten Charles Feltman ideen med sig til New York, hvor han begyndte at sælge dachshunde.
I 1903, på en iskold vinterdag, stod chokoladesælgeren, Harry Stevens, i New York, og havde problemer med at sælge sine is og kolde læskedrikke grundet vinterkulden. Han fik derfor ideen om at sælge dachshunde med varmede brød alt imens han råbte: ”They’re red hot!”.
Avistegneren Tad Dorgan hørte ham. Han tegnede derefter en tegning af en munter, gøende og svedig pølse i et aflangt brød. Han kunne dog ikke stave til dachshund, hvorfor han i stedet skrev ”hot dog” under tegningen. Og således fik den populære spise sit navn.